Historie Scouting Belfeld

Geschiedenis Scouting Belfeld

In oktober 1945 werd de katholieke meisjesbeweging Rosa van Lima opgericht door pater Geurts en mevr. M.Geraads. Ze waren eerst gehuisvest in het naai-atelier van de H.Theresia meisjesschool en daarna op de zolder van de kleuterschool.

In Juli 1946 werd de katholieke Verkennersbeweging Don Bosco opgericht door de heren Lei Jetten, Herm Douben, Lei Stroeken, Piet Schouwenberg en kapelaan Boessen.

Eind 1946 werd als huisvesting op de Kozakkenberg een blokhut gebouwd met bouwmateriaal afkomstig van de in de tweede wereldoorlog verwoeste kerk.

Deze blokhut was door de forse groei in ledenaantal al snel te klein.

In 1953-1954 werd, deels met materiaal uit de oude blokhut een nieuwe blokhut gebouwd aan de Beatrixlaan. Deze blokhut kreeg de naam “Kozakkenhut”.

In 1972 vond er een fusie plaats tussen de jongens en de meisjesbeweging, en werd de jeugdbeweging Scouting Belfeld opgericht.

De “Kozakkenhut” aan de Beatrixlaan is na diverse verbouwingen en uitbreidingen nog steeds het clublokaal van Scouting Belfeld.

In 1995 is het 50-jarig bestaan van Scouting in Belfeld groots gevierd met onder andere een feestweekend met reunie en een jubileumkamp in Vianden-Luxemburg.

In 2010, het jaar waarin Scouting Nederland zijn 100 jarig bestaan viert, vieren wij het 65-jarig bestaan.

Deze blokhut was door de forse groei in ledenaantal al snel te klein.

Geplaatst door:Sylvia