Explorers

Wie zijn de Explorers?
Uitdaging en avontuur: dat vind je bij de Explorers!
De leeftijd van de Explorers is tussen de 15 en 18 jaar. Elke vrijdagavond tussen 20:15 en 22:00 uur komen we bij elkaar in de blokhut.

Uitdaging en avontuur: dat vind je bij de Explorers!

Bij de Explorers kan je aan de slag. Handen uit de mouwen voor de spannendste etappe in de ontdekkingsreis van Scouting. Iedereen tussen de 14 en 17 jaar kan Explorer worden bij Scouting Belfeld. Explorers is een verzamelnaam voor Rowans (jongens) en Sherpa's (meisjes). Bij de Explorers draaien de jongens en meiden groepen dus niet meer los van elkaar, maar gezellig met allemaal samen! De Explorers houden hun groepsavond op de vrijdagavond van 20:15 uur tot 22:00 uur, maar dit kan soms ook nog wel eens uitlopen!

Iets nieuws
Het grote verschil met de jongere speltakken is, dat je als Explorer zélf de activiteiten bepaalt en organiseert. Dit geldt niet alleen voor de groepsavonden, maar óók voor weekend- en zomerkampen. Dit doe je uiteraard niet in je eentje, maar met de hele groep samen. Plannen maken is één. Samen plannen uitvoeren is twee. Het vraagt organisatietalent. Je moet er voor praten en luisteren, en besluiten nemen. Maar organiseren valt te leren. Want Explorer ben je gelukkig niet in je eentje. De taken worden verdeeld.

Explorers zijn oud en wijs genoeg. Leiding heb je niet meer nodig. Deze hebben bij de Explorers dan ook plaatsgemaakt voor BEGEleiding! Van begeleiders kun je dus best wat verwachten. Niet dat ze je bezighouden. Geen voorgekookte activiteiten. Wel dat ze je net dat laatste zetje geven. Dat ze je een goeie reden geven om uit je luie stoel te komen. En een beetje hulp als het plan dreigt te stranden.

Enkele voorbeelden van echte Explorer activiteiten zijn:

• Hiken (overdag, of zelfs ’s nachts!)
  • Bier brouwen
  • Primitief koken
  • Kampvuur avonden
  • Raketten bouwen
  • Avondje bowlen
  • Verwarmd zwembad bouwen
  • Pionieren
  • Spooktocht organiseren (voor jongere speltakken)
  • Film avond
  • Sporten
  • Kwalleballen
  • WII-avond (guitar hero)
  • Stroboscoop-voetbal
  • Groepsavond samen met een Scoutinggroep uit een andere plaats
    Zoals gezegd, Explorer ben je niet in je eentje. Je zou wel eens dikke maten kunnen worden. Samen uit, samen thuis. Samen plannen maken, samen de handen uit de mouwen steken. Samen feesten, samen opruimen. Samen brassen, samen dokken.

Kampen
Ook eventuele weekendkampen en het zomerkamp organiseer je zelf. Explorers gaan op expeditie. Geen kleinigheid. Wel avontuur. Soms letterlijk over de grens. Zo zijn de Explorers van Scouting Belfeld al in Duitsland (Koblenz) en Luxemburg (Wiltz) op kamp geweest. Tijdens deze kampen zijn er vaak betere mogelijkheden voor activiteiten die normaal niet zo makkelijk te organiseren zijn. Zoals het bouwen van een dam in een riviertje, meerdaagse primitieve hike, mountainbiken, kayakken, etc. En natuurlijk gaat de begeleiding ook mee op kamp!

Ook is er jaarlijks een Winterhike (weekendkamp) dat door andere Scouting groepen wordt georganiseerd en waar de Explorers van Scouting Belfeld ieder jaar weer met veel plezier aan meedoen. Deze winterhike vindt altijd plaats in januari, ergens over de grens in België.

En wat komt er dan na de Explorers?
En als je dan eenmaal te oud bent geworden voor de Explorers, kun je samen met je leeftijd genoten je eigen Jongerentak oprichten. Ook heb je inmiddels zoveel ervaring opgedaan met het bedenken en organiseren van activiteiten, dat je helemaal klaar om zelf ook Leiding te worden. Graag zelfs !

Geplaatst door:Nadine