Gidsen

De leeftijd van de gidsen is tussen de 10 en 15 jaar. Elke maandagavond tussen 19:00 en 21:00 uur komen we bij elkaar in de blokhut.

Gidsen

Welkom bij de gidsen van Scouting Belfeld!

Als je van actie en avontuur houdt en geen zin hebt om elke week hetzelfde te doen, kun je je als gids bij Scouting Belfeld je helemaal uitleven. Samen met andere leeftijdsgenoten zal je elke week iets actiefs en primitiefs meemaken bij de gidsen. Dit afgewisseld met een gezellige (meiden)avond. Een paar voorbeelden van programma’s zijn:

primitief koken
avontuurlijke tochten maken
kampvuur met wat lekkers erbij
dropping
insignewerken waarbij je vaardigheidsinsignes kunt verdienen
beautyavond
diverse (samenwerkings)spellen

Als je bij de gidsen wilt komen, mag je vier keer komen kijken en meedoen. Daarna kun je zelf beslissen of de gidsen iets voor jou is! Na deze vierde keer krijg je een inschrijfformulier mee. Als je dit ingevuld bij ons inlevert hoor je echt bij onze groep. Wij schrijven je dan in bij scouting Nederland. Je krijgt dan 4 keer per jaar het tijdschrift Flitz in de bus (een leuk boekje met van alles wat met scouting te maken heeft). Ook krijg je dan vanzelf een brief van onze penningmeester hoe het met de contributie zit.

Kampen

Een paar keer per jaar gaan we op kamp samen met de verkenners. Van te voren krijgen jullie te weten waar we naartoe gaan. In het begin van het jaar gaan wij op winterkamp. Dan overnachten wij een weekend in een gebouw, omdat het te koud is buiten in de tent. Tijdens dit weekend doen wij allemaal leuke (winter) activiteiten waaronder een dagtocht met posten.
In de eerste week van de basisschoolvakantie gaan wij een week op zomerkamp. Elk jaar is dit ergens anders. Vorige jaren was dit in Heeze, Monschau en Beaumont-Stavelot. Tijdens dit kamp zullen wij in tenten slapen en koken de gidsen en verkenners zelf in groepjes. We doen verschillende activiteiten tijdens dit kamp. Eén vast terugkomende activiteit is de 24-uurs hike. Andere activiteiten welke we wel vaker doen zijn: zwemmen, dropping, kano varen, excursies, middagje naar een stadje en natuurlijk de omgeving verkennen.

Daarnaast wordt er elk jaar een weekendkamp georganiseerd vanuit de regio, genaamd RSW (Regionale Scouting Wedstrijden). Elk jaar wordt er een ander thema aan het kamp gegeven. Het is de bedoeling dat je tijdens dit kamp verschillende vaardigheden, die je hebt geleerd binnen je eigen groep, laat zien. Zoals de tent opzetten, keukenblad pionieren en koken. Het gaat niet alleen om de dingen zo goed mogelijk te doen, maar ook om plezier maken, kennis maken met andere gidsen en verkenners en op een leuke manier dingen (bij)leren. Aan het einde van het kamp is er een prijsuitreiking.

Binnen de groep zal er naar zo’n kamp worden toegewerkt. Als een groepje kinderen er ‘klaar’ voor is, wordt hen gevraagd of ze het misschien leuk vinden om op RSW te gaan. Daarna wordt er samen met het groepje het kamp voorbereid.

Mocht je met je groepje eerste worden bij de RSW dan krijg je de mogelijkheid om deel te nemen aan de LSW (Landelijke Scouting Westrijden) Dit is een zelfde soort kamp als het RSW maar dan landelijk geregeld en ergens in Nederland, meestal wordt dit gehouden in Baarn.

Geplaatst door:Sylvia