Kabouters

Wie zijn de kabouters?
Wij zijn een meidengroep met een leeftijd tussen de 7 en de 11 jaar oud.
En hebben iedere vrijdagavond groep van 18:30 tot 20:00 uur.

Welkom bij de kabouters van Scouting Belfeld!

‘De kabouters’ is een gezellig groepje meiden in de leeftijd van 7 tot 11 jaar, die iedere vrijdagavond van 18:30 uur tot 20:00 uur bij elkaar komen in de blokhut. Samen met alle andere kabouters zul je elke week iets avontuurlijks beleven. Een paar voorbeelden van programma’s zijn: bosspellen, tochten met verschillende technieken, kampvuur met wat lekkers, dropping met jagers, primitief koken en diverse (samenwerkings)spellen.

Als je bij onze groep wilt komen, mag je eerst 4 keer komen kijken of je het leuk vindt. Na 4 keer vragen wij jou, of je er echt bij wil komen. Als je erbij komt, schrijven wij je in bij Scouting Nederland. Je krijgt dan 4 keer per jaar het tijdschrift ‘Scouty’ thuisgestuurd. (Een leuk boekje met van alles wat met scouting te maken heeft). Je ouders/verzorgers krijgen vanzelf een brief van onze penningmeester over de contributie.

Een keer per jaar hebben we een installatie. Voor die tijd zal de staf naar je toekomen en je vertellen wat je hier allemaal voor nodig hebt; denk aan een scoutinguniform, een das en insignes. Wij kabouters hebben net als de welpen (jongensgroep) een groen uniform. Elke leeftijdsgroep heeft zo zijn eigen kleur uniform.

Zorg dat je tot de tijd dat je een scoutinguniform hebt kleding aantrekt die vies mag worden, zodat we tijdens de groepsavond veel lol kunnen maken waarbij we niet op onze kleding hoeven te letten.

Tijdens de installatie komt pastoor of een kapelaan naar onze blokhut. Hij zal de das en de insignes zegenen. Daarna word je samen met een paar andere kabouters die ook geïnstalleerd worden naar voren geroepen (de staf staat hier ook). Je moet dan je hand op de vlag leggen en een belofte opzeggen (de staf zegt het voor en jullie kabouters zeggen dit na). Daarna krijg je de insignes op je uniform en je das wordt omgedaan. Vanaf die tijd ben je een officiële kabouter.

Twee keer per jaar gaan we een weekend op kamp. In het voorjaar is dit een weekend in een andere blokhut (ergens in de buurt), in het najaar een weekend in onze eigen blokhut. Omdat we huur moeten betalen voor een blokhut als we ergens anders overnachten zijn deze kampen wat duurder. Wij hebben bagagelijsten waar alle spullen opstaan die je nodig hebt als je met ons mee op kamp wil. Je krijgt zo’n lijst als we op kamp gaan. Als je al graag wilt weten wat je allemaal nodig hebt zodat je je (verjaardags)verlanglijstje hiermee kunt aanvullen, kun je deze bagagelijst natuurlijk aan ons vragen.

Tijdens de schoolvakanties organiseren we regelmatig een kabouterdag. Deelname aan deze dag kost +/- €15,00. Je maakt dan een hele dag plezier en krijgt deze dag ook voldoende eten en drinken.

We vinden het leuk als je een kijkje bij ons komt nemen.

Veel scoutinggroetjes van,
De kabouterstaf